Hårt underlag= Halt häst

Japp, ni läste rätt! Uffe är halt...Red en sväng i ridhuset igår och på vägen dit haltade han till flera gånger så det fanns vassa hårda ojämnheter i marken och vassa stenar, tänkte självklart "att nu får han väl en hovböld också". Han var lite stum i traven när jag red honom men manegen var inte harvad och den var rätt frösen så tänkte att det berode på underlaget, han kändes ju inte halt. Sen fick jag ett telefonsamtal från stallägaren när jag slutade jobbet igår som informerade mig om att jag i princis hade en häst med tre ben. Åkte till stallet och tänkte kolla på honom i stallgången men när han försökte hoppa ut på tre ben så gav jag upp. Jag misstänkte hovböld direkt men så började folk prata om hovbensfraktur och grejer och jag kände bara att jag gav upp. Var förbered på att åka till djurkliniken och ta bort honom idag, för lets face it, en häst med spatt i bakbenet kan inte stå i en sjukhade i 0,5-1 års tid, det skulle bara bli värre.
 
Åkte upp till stallet tidigt imorse för hovslagarn skulle komma och sko några hästar och tänkte att han skulle få klämma på Uffe. Jag kommer upp till stallet och ska ta ut honom i stallgången och tror ni inte hästen går på alla fyra(!!) benen?! En liten markering men från kvällen innan så känns det som ett underverk. Hovis klämde och hittade ingenting men vi misstänker att bölden (??) ligger för högt upp just nu och behöver några dagar för att komma ner. Uffe fick gå ut i hagen och haltade såklart på det ojämna underlaget men han kan inte stå i boxen hela dagen, och vi har ingen mjukare hage än den han går i, så det fick gå.
 
Han gick ute till ca kl 16,00 och sen fick han gå in. Känns inte jätte roligt att ha ute en häst som har ont. Han blev ompysslad och fick lucka nr 3 i sin julkalender (ja, han är bortskämd!) och så fick han på sig ett våtvarmt omslag för att påskynda hovböldens förlopp. 
 
Nu vet ni hur det ligger till för tillfället. Han kommer få på sig ett omslag imorgon också så hoppas jag att jag kan leda honom lite i paddocken imorgon så att magen inte pajar på honom, sen ska jag försöka få hovslagarn att kolla på honom på onsdag och förhoppningsvis så hittar han en böld som är lättåtgärdad, annars blir det att försöka ta sig till kliniken! Men en häst som bara kan balacera på tre ben är nog inte det smartaste att köra iväg med i första taget.
 
Håll tummarna nu!
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback