Tips

Om du inte rider en dag eller om hästen är stel, rykta!! 
 
Detta glömmer väldigt många ryttare av idag och detta märks på hästarna. Rykten är som masage och får igång blodcirkulationen och musklerna nästan lika bra som en framskrittning. Många bara borstar bort leran och sedan lägger på sadeln och går ut och rider, sen en snabb borst efter ridningen och släpper ut i hagen. Jag försöker åtmindstone gå igenom hästen 3-4 gånger med olika borstar innan jag rider och åtmindstone en gång i veckan ha en genom ryktning utav honom och klipper hovskägg och kollar man och svanslängd. Nu de senaste två dagarna då han inte har gått att rida så har jag ryktat honom minst en timme och pillat med honom utöver det med.
 
Ryckten gör även så att du lär känna din häst och vet hur den ser ut över benen och ryggen och oftast så märker du skillnaderna när du ryktar. Veterinärer har ordinerat mig att rykta Uffe mycket för att få igång blodcirkulationen och på så sätt fortlöpa läkningen. Förr borstade man jämnt sina hästar men nu glömmer vi denna viktiga tiden. 
 
Ta vara på din häst och ägna den de extra timmarna, för det är den värd


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback