Dagens träning

Var dressyrträning för Marie idag i ridhuset, där Uffe inte har varit på tre år. Han var jätte spänd och stel i början, Marie tyckte även att han såg lite halt ut men det blev bättre efter en stund. Det beror nog på spatten och han blir stel innan han har kommit igång ordentligt. Nästan hela passet fokuserade vi på att få Uffe avslappnad och rund i formen, vilket inte var så lätt. Blev några varv i galopp för att få honom att bli av med lite energi. Han är ju för rolig, han springer och springer och sen helt plötsligt så bryter han av, han har ju massa energi men inte tillräkligt med muskler för att orka göra av med all energi. Efter 30 min så blev han bättre och var mjuk i båda sidorna. Red serpentiner och 8 volt i slutet och han blev jätte fin. 
Jag tror Uffe behöver mer uppvärmning nu i och med att det börjar bli kallare, vi blir ju stelare när det blir kallt och det blir ju hästarna med. Jag får nog börja räkna med 40 min uppvärmning (som det tog idag) innan han är ordentligt igång. Självklart kommer jag inte värma upp 40 min innan träning då Marie ite går på jätte hårt i början, men ni förstår principen.
 
Hur är det med era hästar, är de stelare på hösten/vintern??
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback