Uffes tillstånd

Uffe har varit så otroligt seg i flera dagar och jag hade börjat fundera på om han hade ont någonstans. Men sen konstaterade jag och stallägaren att hans päls har mörknat jätte mycket det senaste. Hon ägen också en fux och i sommras såg man inte skillnad på deras färger, men nu! Jätte stor skillnad. Så Uffisen sätter sin vinterpäls och då brukar han bli lite loj. Har bestämmt att jag inte tränar på tisdag för det känns inte rätt mot honom. Vissa hästar är som vanligt under fällnings perioder och andra har det jätte jobbigt, som Uffe. Han blir som förbytt, sur och slö. Nu går han dessutom på havre som han brukar bli knäpp av och att då sitta på en häst som knappt orkar lyfta på benen känns inte shyst. 
 
Har även tänkt att skippa programridningen den 16/9 pga Uffes pälsperiod. Det är bara en programridning så spelar inte så stor roll. Utan vi sattsar på att vara på topp till den 30/9 istället. 
 
Uffe får ta en lugn vecka nu. Han ska fortfarande ridas men inga hårda dressyrpass. Igår
fick han små skutta lite och det tycker han är supekul och jag får en lite piggare häst på köpet. Annars kommer det bli jogging pass och uteritter tills han är normal igen. Kan nog vara bra för hans ben också
 

» johanna

Prova att ge honom b-vitamin, det är bra för pälssättningen och då brukar de även blir piggare. Du kan lägga i ganska mycket så du verkligen vet att han får tillräckligt mycket. Hästarna kissar bara ut det som de inte behöver:-) Fungerar på mina hästar i alla fall:-)

Svar: Han får redan extra b-vitaminer just nu. verkar dock inte hjälpa helt ändå :/ Men han är på bättringsvägen
Bebbo

2012-09-11 // 22:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback