Sjuk häst

Uffe är sjuk! Kom upp till stallet igår och hans öga ver jätte svullet! jaha, bara att ringa distriktsveterinären som inte svarade... Fick tag i en från Vårgårda som kom och räddade våran kväll. 
 
Han har ett rätt stort sår på hornhinnan, men det är rätt ytligt så ingen större fara. Troligen så har han fått in någon gren eller något i ögat då han hade lite andra små sår på horhinnan med. Men han har fått lite mediciner som han ska ha 5-6 (!!) gånger om dagen och sen en som han ska ha 1 gång om dan (jag vet! Jag lägger inte alla mediciner på minnet!) Detta innebär då att jag måste upp till stallet i alla fall 5 gånger/ dag och ge honom detta! Allt detta ansvar ligger på mig och ingen annan då han är lite besvärlig med bremsen och jag är ju ett kontrollfreak... Därför kommer jag inte ha så mycket tid för bloggen då jag bara kommer vara hemma två timmar i taget från 09-21 och då ska man hinna fixa lite hemma och så någon gång under dagen måste jag motionera Uffe, så ni förstår ju själva. 
Just nu så får Uffe gå med en förtejpad flughuva då en av medicierna får hans pupill att vidgas och inte minskas vi starkt ljust som den normalt ska göra. Denna ska han ha på sig hela tiden, förutom inomhus och om det är riktigt molnligt. Så jag kommer nog få gå ner till ridhuset några gånger för att kunna rida en häst som inte är blind på ena ögat...
 
Jaja, huvudsaken är att Uffe blir bra. Blev livrädd då veterinären sa att det inte såg bra ut vid första anblicken och jag trodde att Uffe skullr förlora ögat! (ja, jag tänker alltid det värsta! jag är hästägare liksom!) Förhoppningsvis så sköter han sig så bra med medicineringen som han har gjort idag annars får han läggas in (!!) för att få allt via ett drän, så håll tummarna!
 
 
Snygg hästen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback